Pelan
Pengajaran (RPH)
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
Kelas
:Tahun 1 Mawar
Tema/Tajuk
:Bersih dan Sihat/ Rumah Bersih
Masa
:7.45 – 9.45 pagi (60 minit)
Standard Kandungan:
2..2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
Standard Pembelajaran:
2.2.2 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi
perkataan dua atau tiga suku kata, diftong,
vocal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja dengan
betul mengikut konteks, golongan kata dengan betul mengikut konteks.
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid
dapat;
i. Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat dengan
betul.
ii. Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul.
Pengisian Kurikulum:
Ilmu : Pendidikan Moral, Dunia Muzik
Nilai: Patuh, Kerjasama, sopan-santun,
hormat-menghormati.
Peraturan sosiobudaya: Berbudi bahasa
Elemen Nilai TambahElemen MerentasKurikulum (EMK):
Kecerdasan Pelbagai : Seni dan Muzik,
kinestatikTMK , belajar melalui TMK, Kreativiti dan Inovasi.
Pengetahuan sedia ada: Murid tahu tentang
pergerakan manusia.
Kosa kata : Lompat, ketawa, lari, tepuk, lari, susun
Sintaksis
: Ayat tunggal –kata kerja.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
‘Sampul
Ajaib’
1. Lompat 3x
2. Lari keliling kelas
3. Jalan ke papan hitam
4. Ketawa kuat-kuat
|
* Guru meminta
murid memilih
secara rawak
‘ Sampul Ajaib’
yang terdapat
dalam kotak
yang
disediakan.
* Murid yang
dipilih datang
ke hadapan
dan mencabut kertas
di dalam sampul tersebut lalu
membacanya
dengan kuat di
hadapan
kelas.
* Murid- murid yang lain diminta
mendengar
dengan baik dan
memberi
respon terhadap ayat
yang
dibacakan oleh rakan.
* Murid
melakonkan aksi yang
diarahkan .
|
BSPP: Sampul Ajaib, kad arahan, kotak
Nilai : patuh, kerjasama
|
Langkah 1
(20 minit)
|
Kad
imbasan kata kerja
-
Lompat
-
Ketawa
-
Lari
-
Jalan
-
Tepuk
Ayat tunggal:
-Adik suka ketawa
-Abang sedang berlari
-Kucing sedang berlari
-Zali makan nasi
|
* Guru bersoal
jawab tentang
gambar
* Guru
memanggil wakil murid setiap
Kumpulan ke depan
dan mamakai
rantai kad
kata kerja.
* Murid
menyebut perkataan yang
terdapat
pada kad dan
menunjukkan
aksi kata kerja.
* Guru menampal
kad ayat yang
mengandungi
kata kerja di papan
hitam. .
* Guru
membimbing murid
membaca kad
ayat tersebut.
* Murid diminta membaca kad ayat
itu secara kelas
dan kumpulan.
*Murid memberi respon terhadap ayat
kata kerja yang
diujarkan.
|
BSPP: Kad Imbasan, kad gambar dan kad ayat
BCB: membaca dengan intonasi yang betul dan mendengar
dengan aktif.
Nilai: kerjasama
|
Langkah
2 (10minit)
|
Permainan :
“Kata
Boboi’’ Aktiviti Kumpulan:
1. Ayat kata kerja
- angkat tangan kanan
-tepuk bahu kawan
-keluarkan buku teks
-pusing ke belakang
-duduk dengan senyap
-tepuk tangan dengan kuat
|
* Murid
mendengar penerangan
permainan “Kata
Boboi”
* Murid
dibahagikan kepada dua
kumpulan (A
dan B)
* Ketua
kumpulan berperanan
sebagai “Boboi” untuk
memberikan
arahan.
* Kumpulan
yang berjaya
mengikut
arahan dengan betul
dikira pemenang.
|
KP: verbal linguistik, kinestetik
Nilai: kerjasama, hormat –menghormati
BSPP: Kad arahan
|
Langkah
3 (15 minit)
|
Guru memberikan
lembaran kerja kepada murid-murid.
|
* Guru
mengedarkan lembaran
kerja dalam
bentuk gambar
berserta
dengan ayat perintah .
* Murid
memadankan ayat
mengandungi
kata kerja yang
betul dengan gambar yang
sesuai.
* Perbincangan
dan bersoal
jawab
tentang jawapan
bersama
dengan guru dan
rakan.
|
KB: menjana idea, meghubung
kaitkan
BCB mengumpul, memproses, Nilai: bekerjasama,
menghargai
BSPP: lembaran kerja
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup Kognitif:
Penutup Sosial:
Lagu:
Kalau rasa gembira
Kalau rasa gembira tepuk tangan,
Kalau rasa gembiara tepuk tangan,
Kalau rasa gembira beginilah caranya
Kalau rasa gembira tepuk tangan.
Ulang dengan perkataan lain
|
* Guru menerapkan penggunaan kata
kerja kepada
murid.
* Murid diminta menyanyikan lagu
‘Kalau rasa gembira”’ sambil
membuat gerak kreatif
berdasarkan
senikata.
|
KP: Muzik, kinestetik
BSPP: Lirik Lagu
EMK: Kreativiti dan Inovasi
|
mohon share
ReplyDelete